India ontdekken - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu India ontdekken - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

India ontdekken

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

15 Februari 2014 | India, Benares

Varanasi, dinsdag 11-02
Ik sliep nog toen de wekker afliep. Peter was al even wakker..Het was 1/4 voor 6. Vlug douchen en aankleden.Het was buiten nog erg fris, dus we hebben onze vesten aangedaan onder de jas.Om 1/2 7 stond de gids er al. We moesten nog op 2 mensen wachten, 2 amerikaanse dames , die de vorige avond laat aangekomen waren. We voeren de rivier op en de zon begon mooi op te komen ,bloedrood.We kwamen eerst weer langs de plaats van de lijkverbrandingen.Alleen het altijd brandende vuur ,om de andere vuren aan te steken, brandde nog en verder was er niets te zien.Ook kwamen we langs de plek van de ceremonie en het was daar een zootje. Er was nog niets opgeruimd.We gingen nog verder de rivier op naar een 2e plek waar lijken verbrand worden. Er brandde wel een vuur, maar verder was er ook niets te zien.De gids vertelde , dathier geen rituele verbrandingen plaats vonden maar dat het hier electrisch ging, dus brengt men hier weinig of geen doden heen.We gingen weer terug naar het hotel en konden toen ontbijten.De gids heeft het programma om gegooid en we gingen naat het RAM Nagar Fort, dit is het paleis van de vroegere Maharadjavan Varanasi. Het gebouw ziet er aardig uit , maar van binnen is het een aanfluiting. We hebben nog nooit zo'n smerig en verstofd museum gezien. In de eerste gang stonden diverse oude auto's alles achter gaas met een dikke laag stof erop. Je kon amper zien wat voor kleur ze hadden.Verdrop waren er diverse handbogen, steek- en slagwapens. Hier lag ook stof , maar gelukkig niet zo dik.op het laatst was er allerlei schiettuig te zien.We zagen opeens bij de hoeken van de gangen, onderaan op de muur, tegels met afbeeldingen van de Hindoegoden.De gids vertelde ons , dat men dit deed om te voorkomen dat men daar ging lopen spugen met het rode sap van de Betelblaadjes, waar men hier veel op loopt te kauwen en men lekker high van wordt.Tevens geeft het wat pijnstilling.Daarn gingen we naar een tempel, die van 12- tot 13.uur dicht ging,dus stonden we daar voor niets. Wel vertelde de gids weer een heel verhaal. Toen zijn we gaan lunchen. Na de lunch, die Theo en Peter samen betaald hebben,moesten de heren toch wel gaan pinnen.Bij Theo ging dat wel, maar bij Peter niet met de bankkaart. Uiteindelijk lukte het wel met de credircard.Toen stelde de gids voor om naar een zijdeweverij te gaan. Dat is hier een zeer oud ambacht. Bij een weefgetouw zaten vader(85) en zoon.Het ontwerp voor het patroon was van de vader,en als hij overlijd gaat het patroon over op de zoon. Als hij overlijdt, dan gaat het patroonverloren, omdat hij geen kinderen heeft en het patroon zit in hun herinnering en staat niet op papier of tekening.dus ze maken hun leven lang hetzelfde patroon. Het was echt prachtig om te zien.Er werden uiteraard ook nog andere dingen geweven, zoals wandkleden,tafellopers en sjaals. Wij kochten 2 sjaals en Hennie en Theo 1. Daarna zijn we naar het het hotel gegaan via zeer drukke wegenom te eten.