India ontdekken - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu India ontdekken - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

India ontdekken

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

15 Februari 2014 | India, Benares

Varanasi :Woensdag 12-02-14
Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en na het ontbijt wilden we de oude stad gaan verkennen. een jongeman, die hier in het hotelrestaurant werkt,bood aan 0m na zijn werk om 11.00 uurals gids te fungeren.Maar dat mocht hij overduidelijk niet van zijn chef en dus kwam er iemand anders.Er zijn hier allemaal nauwe steegjes van amper 11/2 meter breed met allemaal stoepjes in een wirwar voor ons.Het was maar goed , dat er iemand meeging, want je verdwaald hier echt.hoe het kan , dat snap je niet ,maar opeens komt er dan een brommer om de hoek aansjezen. Overal zie zowel buiten als binnen kleine tempels. Opeens zagen we mooie geschilderde deurposten en deur. de gids vertelde ,dat hier binnenkort een stelletje ging trouwen.Onderweg vertelde hij over de verschillende goden en hoe ze snel te herkennen zijn aan de dieren , die er bij staan,paard, olifant etc.Ook kwamen we langs een moskee,waar we een kijkje mochten nemenen natuurlijk moesten de schoenen weer uit.Hie in de moskee konden 900 mensen en het 1 van de oudste van Varanasi.Verder ging hetweer doorde nauwe straatjes met heel veel mensen en kinderen.Ook waren er overal en heel veel winkeltjes voor snoep,kleding ,maar ook crematiekleding werd verkocht.zo kwamen we bij de plek voor de lijkverbrandingen.Er lag een onmenselijke hoeveelheid hout opgeslagen.Hout is hier trouwens erg duur.Het duurt ca. 3 uur voordat een lijk helemaal verbrand is. Bij de man blijft het borstbeen over en bij de vrouw het bekken. De restanten gaan de Ganges inDe doden houden hun sieraden om. 's morgens vroeg wordt alle troep opgeruimd en dan komen er weer andere mensen, die de resten van het goud en zilver uit de rivier gaan vissen, net als goudzoekers.Vlakbij de brandplaats is een hospice, waar mensen,diebinnenkort gaan overlijden, verblijven.Dit kregen we te horen van een man,die daar hand en spandienstenverleend een soort vrijwilliger dus. zo probeerde hij bij ons een donatie los te peuteren. omdat het hout zo duur is en die mensen bijna geen geld hebben.Wij wilden best wat doneren ,maar toen hij begon te bedelen voor geld voor zijn kinderen en andere familieledenhebben wij dat afgewimpeld. wel hebben we een doatie voor hout gegeven.toen we verder liepen,gaven we aan dat we best wel dorst hadden gekregen en de gids nam ons daarop mee naar zijn familie .Die hebben een zijdefabriekje aan de andere kant vabn de stad/rivier.Maar hier verkopen ze alleen de spullen.We kregen 2 flessen wateren daarna probeerden ze aan ons van alles te slijtenMaar daar hadden we geen zin in.De gids bracht ons naar een puntvanwaar wij zelf naar het hotel konden lopen.Na de lunch,dit keer in het hotel, hebben we een hele rustige middag gehad. Theo lag buiten op de patio op een loungebank een dutje te doen,Hennie haar verslag aan het schrijven en peter was een verslag aan het tikken en heeft dat opgeslagen. De internetverbinding in dit hotel is erg slecht en peter had al eens eerder geprobeerd het rechtstreeks op de site te zetten,maar een paar regels voordat hij klaar was hiermee , werd de verbinding verbroken en was hij alles kwijt en kon dus weer opnieuw beginnen. 'sAvondsna het diner hebben we in de kamer van Hennie en Theo sequence zitten spelen en zijn redelijk bijtijds naar bed gegaan