Ranthambore National Park - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu Ranthambore National Park - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

Ranthambore National Park

Door: wilma/peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

23 Februari 2014 | India, Benares

Ranthambore National Park donderdag 20--02-2014

Om 6 uur kwam de wekservice metde thee.Om 6.45 uur moesten we klaar staan voor de ochtendsafari.Het park is een opengesteld gebied van zo'n 390 vierkante kmen verdeeld over 8 zones.in elke zone worden 4 kleine en 4 grote jeepstegelijkertijd toegestaan, dus max. 75 personen per zone.wij moesten naar zone 8 op ca. 3/4 uur rijden van onze tenten.We kregen een tasje mee met met 4 flesjes water en een plastic doos met sandwiches.Tevens kreeg iedereen een deken met daari als je wilde, een warmwaterzak.dit was beslist niet overbodig,want de chauffeur reed met een behoorlijke snelheid door het dorp naar de ingang van zone 8 en het was een open jeep,dus vrij fris zo vroeg in de morgen. Zodra we van de hoofdweg afgingen en op de zandweg kwamen ,begon het gehobbel.bij de ingang van het park moest er eerst papierwerk geregeld worden. in het park staan prachtige oude bomen, zijn er rotspartijen,meertjes en grasvlakten. het is een zeer afwisselend landschap. Er leven volgens de gids heel veel dieren,zoals pauwen, het nationale dier van India,herten apen, heel veel verschillende vogelsoorten en ca. 48 tijgersmet een paar welpen.Tevens hyena'sluipaarden en jakhalzen en ook langoesten,mangoesten en antilopen.Vrij vooraan in het park lag langs de weg een dode antilope,die waarschijnlijk door een tijger was gedood, volgens de gids.De gids en chauffeur speurden de hele tijd naar sporen van de tijger ,maar we hebben alleen maar een pootafdruk van hem gezien.Na een heel hobbelige weg vol met stenen,gaten en kuilen zijn we bij een uitkijkpunt gestopt.beneden ons lag een meertje ,waar de tijgers regelmatig komen drinken.,We hebben daar even gewacht en wat rondgelopen.We wachtten op de roep ven een hert ,wat aan kan duiden ,dat er een tijger in de buurt is,maar het bleef muisstil.Toen zijn we maar omgedraaid en teruggekeerd,want de tijger zou zich niet laten zien. Dus de hele ontzettend hobbelige weg weer terug naar de ingang en het park uit zonder resultaat.Ondertussen hadden we inze sandwiches wel opgepeuzeld.In het dorp werd de gids afgezet en de chauffeur bracht ons weer naar onze tenten.Daar wachtte ons eindelijk het ontbijt om 10.30uur.Nu hebben we even tijd voor onszelf,want tussen 14.45 en 15.00 uur vplgt de 2e safari. De lunch hebben weovergeslagen,want we zaten nog vol van ontbijt.On precies 15.00 uur vertrokken we met de jeepen we gingen nu naar zone 6.Deze gids was veel aardiger dan die van vanmorgen,die was vrij stug en stil. De gids ,die we nu hadden ,vertelde veel meer en deze chauffeur gaf ons iedere keer de kans om foto's te makenOok deden ze veel meer pogingen om de dieren en vooral de tijger te intdekken.Alleen de tijgers, hyena's en jakhalzen hebben we niet gezien,maar wel veel herten, antilopen,gazelles en apen en redelijk veel vogels.We hebben bijna 3 uur rondgereden en ook prachtige landschappen en vergezichten kunnen bewonderen.Toen we terugkwamen ,zou er om 19.30 uur een powerpoint-presentatie zijn over de omgeving.De vader van de huidige eigenaarvan het hotel,heeft het park opgezet en het dorp tot bloei gebracht.Hij liet vijvers en meertjes aanleggen, zodat er na het regenseizoen water achterbleef om de landbouw te helpen ontwikkelen .Ook heeft hij schooltjes laten bouwen en er is kostenloze medische hulp. natuurlijk vroeg de vrouw van de iegenaar,zij hield de presentatie, om een donatie voor hun werk. Daarna gingen we dineren en vlak daarn ging peter naar bed,want hij had het helemaal gehad voor die dag.Er moesten ook nog wat verhalen op de site gezet worden met foto's erbij. We zijn tot bij elven bezig geweest.Toenwilden wij toch ook wel naar bed.We werden ddor de bewaking naar onze tenten begeleid.Ondertussen was het flink beginne te waaien.Ook vanavond lag er weer een warmwaterzak in bed. Morgen kunnen we uitslapen,want we vertrekken pas om 1/2 11.