Jodhpur Mehrengarh Fort - Reisverslag uit Jaipur, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu Jodhpur Mehrengarh Fort - Reisverslag uit Jaipur, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

Jodhpur Mehrengarh Fort

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

28 Februari 2014 | India, Jaipur

Jodhpur-Mehrengarth Fort 25-02-2014.
Om 1/2 tien werden we na het ontbijt opgehaald door de gids.Hij vertelde dat in de zandduinen van de Tharwoestijn de stad jodhpur ligt.Het oude stadsdeel van jodhpur word omringd door een 10 km. lange muur met 8 poorten.Ze gingen 's avonds om 10 uur dicht en 's morgens om 8 uur weer open. dus in die tussenliggende tijd kon je de stad niet meer in of uit in de oude tijd.De nieuwe stad bevindt zich rond dit ommuurde gebied.Jodhpur heeft de bijnaam van de Blauwe Stad,vanwege de indigo muren van de huizen in de binnenstad en Sunny City vanwege het zonnige woestijnklimaat.De stad werd gesticht door Rao Jodhain 1459.Door zijn ligging aan de zijderoute werd ed stad door veel reizigers en kooplieden bezocht.Als je naar boven rijdt naar het fort,kun je heel goed de blauwe muren zien.Het fort ligt heel hoog op de rotsenen is door zijn ligging altijd een onneembare vesting gebleken voor de vijanden.bij de poort moet je uit de auto en dan kun je met een lift ,die pas een tintel jaren hier is, verder omhoog het fort in.boven aangekomen heb je een werkelijk schitterend uitzichtover de omgeving en de stad. De muren zijn op sommige plaatsen wel 36 m hoog en 21 m breed.In de verschillende kamers zie je mooie schilderijen,gemaakt met een kwastje gemaakt van slechts 1 haar , die weer is van een ooghaar van een kameel,die is overleden.Tegenwoordig gebruikt men ook de haren van een eekhoorn met hetzelfde resultaat. Verder is er ook een kamer met heel fijn borduurwerk op kleding. look zijn er kamers met allerlei wapentuig,wat ons niet zo interesseerde,omdat we er daaar al veel meer vav gezien hebben.Bij de wandschilderingen en het borduurwerk en de schilderijen,word veel goud en soms zilver gebruikt en heel veel andere kleuren.In de slaapkamer van de Maharadjais aan het plafond ook heel veel goud gebruikt. Op een van de binnenplaatsen sttat een marmeren stoel ,waarop de laatste Maharadja,hij was toen 4 jaar, gekroond is.hij is nu 56 jaar.Vanaf het fort kijk je naar een namaak Taj,waar hij nu nog woont.In weer een ander deel werd dan weer recht gesproken.Het geheel ziet er werkelijk fantastisch uit en een deel van de entreegelden worden gebruikt voor restauratie van het fort.Daarna zijn we lopend naar beneden gegaan.We zagen nog een ander mooi gebouw en dit was het koninklijke crematorium.We zijn er niet naar binnen geweest,want volgens onze gids,Karilan,is het een kale ruimte.We zijn naar de stad teruggegaan en Karilan bracht ons naar een restaurant voor de lunch.Het was een goed restaurant,waar we heerlijk buiten onder de bomen konden zitten. De lunch bestond uit in yoghurt gemarineerde kipfilet,die daarna gegrild was . En i.p.v. rijst hebben we frietjes gegeten en dat was heerlijk.Na de lunch zijn we nog naar de oude markt geweest. Op de oude markt is alles in sectoren verdeeld,zoals een sector voor schoenen en schoenmakers, een voor kleding,weer een ander voor de groenten en de spices en fruit. Het was geen grote markt. Om 3 uur waren we weer bij hotel Ratan Vilas. Peter ging weer zitten typen en ik was druk met schrijven.We zijn daar om 4 uur mee gestopt en zijn met zijn 4 eren in de tuin wat gaan drinken .de avond hebben we rustig doorgebracht en om 1/2 elf zijn we gaan slapen.