van Dhamli naar Lawa via Ranakpur - Reisverslag uit Jaipur, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu van Dhamli naar Lawa via Ranakpur - Reisverslag uit Jaipur, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

van Dhamli naar Lawa via Ranakpur

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

02 Maart 2014 | India, Jaipur

Van Dhamli naar Lawa via Ranakpur. vrijdag 28-02-2014.
Na het ontbijt vertrokken we al voor tienen naar Rasnakpur,waar een zeer beroemde tempel staat. De tempel gaat om 12 uur open voor bezichtiging. we moesten zelf de entreekaarten kopen. omdat peter een te korte broek aan had,wat niet toegstaan was, moest hij een lange broek huren voor 100rps.Ook leer is binnen de tempel niet toegestaan ,dus moet je alles van leer of in de bus achterlaten of in bewaring geven, dus ook de broekriemen moesten af.Voor een fotocamera of videocamera moet je ook een zeker bedrag betalen. Dit indrukwekkende tempelcomplex stamt uit de 15e eeuw en is helemaal uit marmer gehouwen en heeft 1444 zuilen,waarvan er niet 1 hetzelfde is. Het middelste gedeelte is alleen voor Indiers,gelovigen endaar mochten wij dus niet in.Het is werkelijk een schitterende tempelen zeer de moeite van het bezoeken waard.Opeens stond er een monnik voor ons en hij zette een gelige stip op ons voorhoofd en vroeg daarna om een bijdrage voor de tempel.Na dit bezoek gingen we lunchen.Na de lunch zijn we verder getrokken naar Lawa,waar we zullen overnachten in een heus fort,genaamd Sardargarh.Het is gebouwd tussen 1738 en 1743.Het is een 5 sterren hotel.We worden op traditionele wijze ,zoals de vorsten vroeger, welkom geheten door een paar dames ,die rozenblaadjes over ons heen strooien en met trommelmuziek.Vervolgens krijgen we een rode stip tussen de wenkbrauwen over de gele van de tempel heen.Nadat we grote poort gepasserd zijn,gaan we via een wirwar van gangen en poortjes naar onze kamers.Onze koffers komen er direct achteraan.Bij de kamer aangekomen .zien we een prachtige schommelbank met rode kussens en zijn daar natuurlijk even op gaan zitten schommelen.Ons verblijf ziet alsvolgt uit: slaapkamer met een king-size 2 persoonsbed,een bureau ,tafel met T.V., en daaronder een koelkastje,dan een kamer met koffertafels en een grote kast,dan de badkamer met een ligbad ,w.c. en wastafel met een megaspiegel.Na installatie in onze kamer kregen we een rondleiding door de rest van het fort.Er zijn prachtig aangelegde tuinen en in een daarvan ligt een zwembad.In weer een andere tuin ligt een heel groot schaakbord van marmer.Boven op de muur liggen terassen,waar je kunt eten of wat drinken. op een overdekte binnenplaats hebben we vanavond ons diner.Om een indruk te krijgen,hoe de kamers er voor de renovatie uitzagen,liet een van de medewerkers ons een nog niet gerestaureerde ruimte zien.Ze zijn nu ca.2 jaar bezig met de renovatie.Nadat we wat gedronken hebben,zijn Hennie en ik nieuwe verslagen gaan schrijven en zijn peter en Theo naar het kantoor gegaan om weer verhalen op de site te zetten.Om 7 uur werd er op de deur geklopt en er kwam een bediende binne en deed de gordijnen dicht ,zette de verwarming aan op 25 gr. en sloeg het bed open. Hoe bedoel je service?Om 1/2 acht werd er weer geklopr en kwam er iemand vragen of we aan tafel wilden komen, want het diner was klaar.bij de overdekte ruimte was een klein balkon ,waarop 2 mannen traditionele muziek gingen spelen tijdens ons diner.Ook stond er een vrouw ,die ons hartelijk welkom heette en 4 mannen ,die ons bedienden. Eerst kregen we een vegetarisch en een degghapje.Het smaakte heerlijk.daarna kregen we groentesoep met een rolletje,dat op kroepoek leek,maar gemaakt was van rijst. Vervolgens werd er kip,lamsvlees, rijst en groente geserveerd.Alles werd keurig gebracht door de 4 heren. Het smaakte allemaal even lekker en het eigenlijk veel te veel.Als toetje was er ook nog ijs met iets warms,weet niet meer hoe het heette,en ook dat smaakte prima.Toen we naar onze kamers wilden gaan, werden we netjes begeleid door 1 van de bedienden. Na deze lange dag,het was ondertussen bij negenen,zijn we om beurten in bad gegaan en hebben lekker liggen luieren.Morgen moeten we weer redelijk vroeg op ,want we gaan om 1/2 acht ontbijten.

• 02 Maart 2014 - 19:44

Anny En Willem:

Hallo allemaal.

Ik heb jullie verhalen gelezen en jullie maken veel mee,mooie reis.
    Ik liep achter met de verhalen maar ben nu helemaal bij en wacht op de volgende.
    Groetjes uit Zevenaar.
    Oh ja,we worden in september weer opa en oma van Bettina,ze is uitgeteld op; je raadt het nooit;13 september.

• 02 Maart 2014 - 19:50

Marielle:

Hmmm, als ik zo de verhalen lees, hoop ik maar niet dat mam al te ziek is geworden. Want dat vroeg iedereen zich hier af. En is het nog wel fijn met zo'n bazige gids? Leuk dat die kids jullie nog herkenden! Geniet er nog maar mooi van de komende dagen, want zoveel tijd hebben jullie niet meer!

• 03 Maart 2014 - 08:25

Peter:

jullie beleven genoeg en aan tempels geen gebrek daar. wat een luxe in de meeste hotels en geniet van die extra service voor gordijnen, kachel en bed want nog een paar dagen en dan moeten jullie het weer zelf doen. geniet er nog van de komende dagen