Udaipur stadstour en boottocht - Reisverslag uit Jaipur, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu Udaipur stadstour en boottocht - Reisverslag uit Jaipur, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

Udaipur stadstour en boottocht

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

03 Maart 2014 | India, Jaipur

Udaipur stadstour en boottocht. zondag 03-03-2014.
Om 1/2 negen was ons ontbijt en om 9.30 uur werden we door Rakish opgehaald om naar het centrum te gaan.onderweg pikten we de gids op met een naam ,die leek op ons woord kalender,maar we mochten hem Sjalu noemen.We gingen eerst naar de Jagdish-tempel.Via het winterpaleis gingen we daar heen. toen we daar via steile,gladde traptreden op onze blote voeten boven kwamen,was er een eredienst aan de gang,waarbij onder begeleiding van kleine bellen en trommels werd gezongen door mannen ,vroiwen en kinderen.Ook werden er gaven aangeboden .Het is werkelijk een hele mooie tempel. We liepen om de tempel heen en dan kun je zien dat hij prachtig bewerkt is met beeldhouwwerk uit marmer en wit zandsteen. De gids legde ook nog uit ,waarom er op tempels zo vaak erotische afbeeldingen staan.Dat is ,zei hij ,niet voor de sex of voor de funn,maar om de mensen te leren ,hoe ze hun nakomelingschap kunnen bevorderen.Na deze uitleg ingen we naar het winterpaleisEen gedeelte is nog prive en in gebruik van de maharadja en zijn familie.De maharadja heeft 4 paleizen..Midden op het meer ligt het spierwitte zomerpaleis, en hoog op de bergen ligt het paleis waar hij en zijn familie verblijven tijdens de Monsoon,dus het regenseizoen en verder weg ligt nog een paleis. In hetwinterpaleis ,is het museum gevestigd en hier kun je goed zien ,hoe rijk de maharadja eigenlijk wel is.Er zijn prachtige kamers met heel veel kleuren,schilderijen ,een schitterende spiegelkamer en een binnenplaats met kleurrijke pauwen, die uit meer dan 100 duizend stukjes glas bestaan.Sjalu wist veel over het paleis te vertellen en iedere keer kwamen we via trappetjes en gangetjes weer in andere kamers of in een andere binnentuin terecht.uiteindelijk kwamen we de kamer van de maharadja zelf .hij behoort tot de Zon-dynastie en bij de ingang van het paleis hangt een grote zon omringd door zilveren stralen. bij de privevertrekken hangt er nog een zo'n zon,maar die is alleen voor hem.Het begon tegen lunchtijd te lopen en we hadden ook flink dorst gekregen,dus zeiden we dat tegen de gids.hij stelde toen een verkorte route voor en op het laatst passeerden we nog een galerij met verzilverde draagstoen en met goud en zilver behangen paarden.Wat een pracht en praal was het hier.We hebben op het voorpleion geluncht. voor Theo een clubsandwich en voor ons 3en een crque-madam met wat te drinken.We moeten om 2 uur bij de boot zijn,omdat dan de laatste zou vertrekken,omdat alles verder verhuurd was i.v.m. een bruiloft. Onze boottocht zou nl. eerst 's avonds zijn,maar door de trouwerij was dat dus gecanceld en verplaatst.Op het water was het heerlijk toeven. Er zijn 5 meren en wilma vroeg of het mogelijk was om van het ene naar het andere te varen.Dat kan wel,maar mag niet zo maar,want daar moet je toestemming van Z.K.H. zelf voor hebben.We zijn ook nog bij de tuinen van plezier geweest en daar de avond ervoor nog een bruiloft geweest.1 dag de ruimte huren kost je zo'n 30.000 euro en een bruiloft duurt meestal 2 of 3 dagen. Kun je nagaan!!!!!!!!Bij die tuin stond binnen in een hal een verkleinde versie van de Taj Mahal. De paleizen waren van dezelfde maharadja.Het zomerpaleis en de tuinen van plezier stonden er eerder dan de Taj.Vanaf de boot gingen we naar het poppenmuseum:het Bharatiya Lok Kala. Het is een marionettenmuseum.Er waren een flink aantal poppen,gemmakt door een aantal stammen ,maskers,schilderijen en en foto's van het leven van die stammen.Ook was er een klein theatertje en daar werd een voorstelling gegeven.Het was wel grappig ,maar zeker niet hoogstaand. Na dit bezoekzijn we terug naar het hotel gegaan,maar onderweg hebben we eerst nog wat juices voor de dames en bier voor de heren gekocht. Er stond eigenlijk ook nog een bezoek aan de tuinen van de prinsessen en de hofdames gepland,maar daar hadden we geen puf meer voor.Om 19.00 uur komt Rakish ons weer halen en dan gaan we ergens in de stad dineren.Om even voor zevenen staat Rakish al te wachten en hij brengt ons naar een restaurant aan de rand van het meer .We hebben daar een mooi uitzicht ,terwijl we zitten te genieten van pasta penne, lasagne en fish en chips.Theo wilde op een gegeven moment nog wel wat french fries. Komen ze even later aanzetten met 2 borden vol. Nou dat was toch echt niet de bedoeling ,maar dat was geen probleem. Hennie heeft ook nog een aantal foto's genomen van de stad en het meer bij avond en daarna zijn we terug gegaan naar het hotel,waar we nog een potjes sequence hebben gespeeld ,voordat we zijn gaan slapen.Morgen hebben we een redelijk vrije dag tot aan de avond.

• 03 Maart 2014 - 10:00

Marielle:

Haha, jullie hebben dus niet de buik vol van de rijst :-) Maar wat een sjieke bedoening, volgens mij is dat niet voor alle Indiers weggelegd. Geniet ervan de volgende dagen!

• 03 Maart 2014 - 20:23

Bert:

Na alles gelezen te hebben tot nu toe, wordt ik al moe van de gelezen "avonturen" daar. Prachtige verhalen hebben jullie geschreven en zijn benieuwd naar alle foto's. Wanneer komen jullie precies weer thuis?

gr. BeR