India ontdekken - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu India ontdekken - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

India ontdekken

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

13 Februari 2014 | India, Benares

Maandag 10-02.

Vanmorgen moesten we al om 6.00 uur ons kingsize bed verlaten om al om 7.00 uur te ontbijten, want om 1/4voor 8 zouden onze koffers opgehaald worden. We gaan Delhi verlaten omdat we om 1/2 11 naar Varanasi vliegen. De chauffeur was er al om even voor 8. Nu nog even de koffers in het busje en hup naar het vliegveld. De drukte van het verkeer viel vanochtend mee. Op het vliegveld aangekomen, konden we een gedeelte van de bagage in de bus laten staan. Over 4 dagen zien we de chauffeur weer . Er stond een lange rij voor de incheckbalie. Toen we dat gehad hadden, was er weer een rij bij de bodycheck. Zelfs onze heuptasjes en de rugzakken en de stokken van Peter kregen een label en daar kwam dan weer een stempel op te staan. Het was maar een klein toestel en met 1 uur en 1 kwartier waren we in Varanasi. Daar stond weer iemand van Sanskrititours en een chauffeur op ons te wachten. Het was nog een heel eindrichting ons hotel. De wegen zijn hier bijzonder slecht en het is hier nog armoediger. Onderweg naar Sarnath reed er een auto voor ons volgepakt met mensen en bovenop het dak lag een dode.. Tijdens de rit werd er nog even gestopt en toen kwam de gids erbij en de local-manager ging weg. die zien we weer als we Varanasi verlaten. De wegen zijn hier zo slecht , dat de Dirt-roads in Australie fantastisch zijn. De gids was een oudere heer,waarvan we onderweg te weten kwamen, dat het een professor was en wel in de Franse taal. Hij zag een jongeman, die hem niet groette en die werd tot de orde geroepen. Het bleek een oud leerling te zijn. We gingen naar Sarnath en dit ligt op 8 km van Varanasi. Hier hield Boeddha zijn eerste preek in 590 voor Christus. Hier ligt ook het archeologisch museum in de open lucht. Er zijn vooral een mooie collectie van boeddistische beelden. Hier moesten ook weer onze schoenen uit. De gids is zelf een boeddhist en hij bleef er constant over vertellen. Op een gegeven moment vertelden we hem , dat we graag wat wilden gaan eten, want tussen de middag hadden we nog niets gehad en het was al bijna 3uur. Vlak bij dat museum hebben we wat gegeten en gedronken. De heren wilden een biertje, maar dat mocht daar niet, omdat het een heilige plaats is. Maar de bediening vond er wat op. Ze zijn het gewoon gaan halen, deden de flessen in een speciale zak van jute en op de rekening werd het vermeld als special juice. Daarna gingen we naar het hotel. Het laatste stuk gingen we met een bootje de Ganges op. Het is een leuk hotel vol met trappen. Om 1/2 6 moesten we weer beneden zijn, want we gingen nu met een roeiboot, dezelfde boot , maar nu zonder motor naar een Puja(offer) ceremonie bij de Ganges. Dit is een ceremonie om de dag te bedanken voor wat die gebracht heeft. Daar vlakbij worden ook de lijkverbrandingen gedaan. Varanasi is bekend onder alle Indiaase pelgrims. Het is een van de belangrijkste pelgrimsoorden voor het Hindoeïsme in India. Bij ons in de boot zaten nog 2 mensen een jongeman en vrouw uit Àrgentinie. De ceremonie is een dagelijks terugkerend heilig gebeuren en moet zo min mogelijk verstoord worden. op de wal was het een drukte van jewelste en het ritueel was al begonnen. Dat konden we horen aan de geluiden , die ons tegemoet kwamen. Voordat je daar aankwam, voer je langs de plaats waar de lijkverbrandingen plaatsvinden. die gaan 24 uur per dag door op heel veel vuren. Om bij dit ritueel te komen vaar je gewoon op het geluid af en dan zie je , dat het op 2plaatsen gebeurt, die vlak bij elkaar liggen. Er werden continu meerdere bellen geluid. waar wij met onze boot lagen , er lagen daar trouwens heel veel boten met toeschouwers, waren 5 mannen in traditionele kleding met verschillende voorwerpen telkens dezelfde bewegingen aan het maken.Het laatste wat we zagen ,was dat ze met brandende kandelaars in kerstboomvorm bezig waren net zolang tot de kaarsen bijna uit waren. Het werd op laatst erg eentonig. Het was nog niet helemaal afgelopen toen wij terug gingen naar het hotel. Het was dus al behoorlijk laat voordat we aan ons diner konden beginnen, zo ca. 9.30 uur. Daarna zijn als de wiede weerga naar bed gegaan , want we moeten de volgende dag al weer vroeg op. We zullen om 5.45 uur gewekt worden

• 13 Februari 2014 - 18:52

Peter:

jullie maken nog wat mee zo, maar weten ze daar wel dat jullie op vakantie zijn. wat een tijden om op te staan, zodra jullie terug zijn moet je weer wennen aan normale tijden voor mensen die niet meer hoeven te werken

• 13 Februari 2014 - 19:53

Anny:

Geweldig de verhalen van jullie,zo blijven we bij,geniet er van.

• 13 Februari 2014 - 20:25

Bert En Ria:

Erg blij weer wat van jullie te horen. We maakten ons al ongerust. Vandaag weer twee medailles op de duizend meter voor dames. Goud voor china en zilver voor Wust en brons voor de Boer.
    Hier is het pokken weer. Veel regen en een dikke wind. Fijn dat jullie je goed vermaken en veel zien. We gaan er van uit, dat jullie niet voor dat koude eten betaald hebben.
    Bert en Ria

• 13 Februari 2014 - 20:26

Bert:

O ja.
    Peter wat is jullie nummer in India of werkt die sim kaart niet. Ik gebruik hem alleen in noodgevallen.
    Bert

• 13 Februari 2014 - 21:09

Marielle:

Hoi bezige viertjes,
    Wat fijn om te horen dat jullie het naar de zin hebben. En dat jullie die jongens zo blij waren met de zakjes. Hopelijk kunnen ze er lang van genieten. Vergeet zelf trouwens ook niet te genieten, als je weer eens zo vroeg op moet staan. Slapen jullie daar lekker? En war voor een weer is het eigenlijk?
    Groetjes van ons

• 14 Februari 2014 - 07:01

George En Herma Australia:

Julie zijn wel druk de hele dag en leren veel hoe ze daar leven.we hebben regen vandaag en niet een klein beetje maar we hebben het hard nodig.
    goerge en herma