Op weg naar Jhansi - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu Op weg naar Jhansi - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

Op weg naar Jhansi

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

19 Februari 2014 | India, Benares

Vrijdag 14-02-14 Op weg naar Jhansi.
Na het ontbijt gingen we met Asif met de auto om 9.30 uur voor een rit van 250km van Khajuraho naar Jhansi. Sommige stukken waren goed maar een een stuk van ca. 10 km was erg slecht. Je werd telkens heen en weer geslingerd in de bus.We deden er met de lunch meegerekendongeveer 5 en een half tot 6 uur over.De gids vroeg ons onderweg al of we a la carte of een buffet wilden.Een buffet gaat wel sneller en alles stond al klaar. Na het eten weer op weg en we zagen verschillende plaatsen voorbij kpmen. buiten de dorpjes was het over het algemeen netjes en schoon in de bermen.dat hadden we al heel anders meegemaakt.Maar zodra je een dorp of stadje binnen reed, lag er overal een berg afval van plastic zakjes en wat je maar bedenken kan.overal lopen koeien, varkens, honden en geiten kriskras door elkaar en tussendoor.de vrouwen , die we zien , hebben mooie fel gekleurde kleren aan. de mannen rijdenveelal op brommers of motoren en scooters.Meestal zitten ze er met zijn 3en op, maar ook wel met zijn 4en. De 4de is dan een kind, die ze op de arm hebben en vaak ook nog heel klein.In de tuk-tuks( spreek uit toeo-toek)zitten soms wel 12 tot 14 mensen. De laatste 2 of 3 mensenstaan op de achterbumper en houden zich vast aan de bovenkant of de evt. imperiaal.Deze tuk-tuks leggendezelfde weg af als wij, vertelde de gids. Soms kom je ossenwagens tegenvan een boer met 1 of 2 ossen ervoor, die echt een hele grote lading vervoeren.Op de landerijen, waar wij doorheen reden,werd vooral koolzaad en tarwe verbouwd.Overal zag je irrigatiekanaaltjes en hier en daar een nrivier of klein meertje. plotseling stonden we in een file in een stadje.De spoorbomen zaten dicht en we moesten zeker 10minuten tot een kwartier wachten vvordat de trein stapvoets voorbij kwam rijden. Een file ziet er hier heel wonderlijkn uit. bij ons staan we meestal keurig in de rijte wachten. Hier gaan , over de volle breedte van de weg de bussen,auto'stuk-tuks,brommers en scooters kriskras door elkaar staan. zo gaauw de spoorbomen opengaan staat iedereen te dringen en te toeteren om maar zo snel mogelijk verder te kunnen gaan. Echter aan de andere kant doet men hetzelfde en het gevolg hiervan is , dat er een enorme chaos heerst en het vverkeer slechts langzaam op gang komt. Het is lachwekkend, maar niemand rijdt tegen elkaar aan en uiteindelijk komt het verkeer dan weer op gang.We waren om 1/2 5 in Jhansi bij het station. Onderweg in Orchhahebben we bij een paleis een tussenstop gemaakt.Met een gids gingen we het paleis van de Maharadja door en hij vertelde veel over het onstaan hiervan.Er is een periode geweest in India, dat de mongolen het voor het zeggen hadden. Het paleis was gebouwd voor de koning van de Mongolen.Eens was het vol pracht en praal,nu was het slecht onderhouden en vervallen.Rond 1/2 5 kwamen we in Jhansi aan.De trein naar Agra zou om 17.59 uur vertrekken, maar was te laat en vertrok pas om 18.20 uur.Eerst kwam er man langs , die ons ticket controleerde. Vlak daarna kregen we een dienblad met daarop een kopje , een theezakje, suiker, melk en een bakje met wat onduidelijks erin en een lepel. Ook zat er een zakje bij met wat warms erin, iets van deeg met vulling. De smaak was niet echt je dat en even later kregen we heet theewater. Omdat de trein soms erg schokte,kwam het water erover heen.In het bakje zat iets wat zoet en erg droog was.Na de 1e stop kregen we wonderlijk genoeg ook nog een kop soep, waarschijlijk om dat zoete,droge spul weg te spoelen.De gids , die ons op de trein had gezet, had gezegd, dat de trein nergens zou stoppen, maar hij bleek toch 3 x te stoppen onderweg en bij de 4de stop moesten wij er pas uit. In Agra stond de volgende gids op ons te wachten en tevens ook de chauffeur, die we in Delhi ook hadden , met de rest van onze bagage.. Nu konden we eindelijk na een lange tocht naar ons hotel, waar we ontvangen werden met vuurwerk. Er was een bruiloft gaande en er waren veel mensen aan het dansen.Nadat we ingecheckt waren en onze koffers op de kamer waren gezet,zagen we dat we 2 kamers naast elkaar hadden met een tussendeur. We kunnen nu zo binnendoor naar elkaar toe lopen.We hebben beneden in de bar nog wat gedronken en zijn daarna lekker gaan slapen.O ja, toen we in Agra aankwamen , had het net daarvoor hevig geregend en gehageld met stenen zo groot als pingpongballen, zei onze gids.