In Agra - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu In Agra - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

In Agra

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

19 Februari 2014 | India, Benares

Zaterdag 15-02-2014 In Agra.
Vanmorgen zijn we vrij en hebben pas om 9.00 uur ontbeten en na het ontbijt en terug op onze kamer , hebben we eerst maar eens de was gedaan. ondertussen kwamen ze van het hotel onze kamers opruimen en schoonmaken. Dus eerst met zijn allen op de kamer van Hennie en Theo gezeten, terwijl ze onze kamer schoonmaakten en daarna omgekeerd.Peter kon weer een verslag intypen en wat foto's erbij plaatsen en ik kon het verslag van vrijdag schrijven.theo en Peter hebben in de badkamers lijnen gespannen, zodat de was opgehangen kan worden en het ziet er schitterend uit, als een lijn met vlaggetjes , nu de was er aan hangt.Om 1/2 1 konden we lunchen en om 13.oo uurwaren de chauffeur en de gids er weer. We gingen naar het Agra-fort. Het is een fort en paleis tegelijk. De toegang is een soort oprijlaan en als er een aanval dreigde, dan gooiden ze vanaf en uit gaten inde muur heet water en teer naar de vijand, zoals bij ons in de middeleeuwen.Tevens stonden boven op de muur ,boogschutters om de vijand te beschieten en te doden.Je moet door 3 poorten, wwarvan een tje met een soort valbrug wordt beschermd en als je naar beneden viel , viel je in een gracht met krokodillen.Het fort is gebouwd tussen 1565 en 1573.EEn gedeelte van het fort is uit marmer opgetrokkenen het andere uit rood zandsteen. Het is een immens fort ,dat ca.4 vierkante km. beslaat.Er zit een triest verhaal achter dit fort. Een van de zonen van keizer Jahan , greep de macht en zette zijn vader gevangen in het fort ,vanwaar hij 7 jaar lang uitkeek op de Taj-Mahal , het mausoleum ,waar zijn geliefde vrouw begraven lag. Hij stierf uit liefdesverdriet en later werd hij ook bijgezet in de Taj-Mahal. Een deel van het fort is te bezichtigen en het andere gedeelte wordt gebruikt door het Indiase leger.Daarna staken we de rivier Yamuna over en daar ligt de Itimad-ud-Danlah oftewel de baby Taj-mahal. Deze witmarmeren tombewerd tussen 1622 en 1628bopgericht door Nur Jahan, dochter van Mirra Ghiyas Beg, de voornaamste ministervan Jehangir en was bestemd voor haar vader.De tombe staat op een laag platform in een ommuurde tuin.De tombe is prachtig: van wit marmer en ingelegd met verschillende kleuren marmer . Binnen in de tombe is het onderste gedeelte van marmer en de rest is beschilderd met prachtige motieven.De gids spoorde ons aan om er foto's van te nemen.Daarna zijn we weer terug gegaan naar het hotel.Wel hebben we onderweg nog even een paar flessen bier en een paar pakken ananassap gekocht.Om 1/2 7 's avonds moesten we al weer klaar staan in de hal, waqnt we gingen de Tai-Mahal bij volle maan bezichtigen. we mochten alleen fototoestellen en onze paspoorten meenemen. Je mag er maar met 50 mensen tegelijknaar binnen.Theo had per ongeluk zijn telefoon in zijn zak en heeft hem toch voor alle zekerheid maar aan Asif gegeven.Hij was de man, die ons van het station had opgehaald.Dus je mocht ook geen etenswaren, tijdschriften, pennen, videocamera enz. meenemen, want het werd dan ingenomen. Je werd verscheidene keren gecontroleerd en we kregen ook nog een bodycheck vlak voordat we bij de Taj-Mahal warenWe gingen met een soort electrisch karretje naar de Oostpoort. Er zijn nog 3 poorten en wel de zuid-west en de noordpoort. Het was jammer genoeg wel bewolkt.Toen we uiteindelijk door de oostpoort waren ,mochten we niet verderdan het hek. Achter de Taj-Mahal stroomt de heilige rivier de Yamuna en daardoor werd de nevel steeds dikker en ondanks dat de maan tevoorschijn kwam, was het te mistig om de Taj-Mahal mooi in het maanlicht te zetten. je kon er zelfs geen foto's van maken. Na ongeveer een 1/2 uur verlieten we het complex en gingen we terug naar het hotel. om 21.30 uur konden we aan ons diner beginnen. Daarna zijn we heerlijk gaan slapen.