In Agra 2 - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu In Agra 2 - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

In Agra 2

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

19 Februari 2014 | India, Benares

in Agra zondag 16-02-2014.
Wij zijn bijtijds opgestaan en ontbeten.Want om 9.00 uurstond de gids ,Lalit klaar om met ons de Taj-Mahal bij zonsopkomst te gaan bezichtigen.Je snapt hwet al, gisteravond was het mistis,maar vanmorgen nog veel meer.De Taj-Mahal is gebouwd in de 17e eeuw door Sha Jahan voor zijn lievelingsvrouw, die in het kraambed van het 14e kind is gestorven.het gebouw is 1 van de zeven wereldwonderen. Als er een aardbeving komt stort het niet in,want het heeft een fundering met water , zodat het shockproof is en de 4 torens staan wat scheef naar buiten en vallen dan dus ook niet op het monument maar naar buiten toe. Vandaag kwamen we door de westelijke poort het terrein op. omdat het nog vroeg was , was het relatief rustig op dat moment. Op het middenterrein stonden de fonteinen aan en de tuin zag er mooi uit met allerlei bloemen, zoals dahlia's, alyssum, anemonen etc.We zijn de Taj ingegaan. Hij is helemaal uit wit marmer opgetrokken en versierd met ingelegde stukjes anderskleurige marmer , zodat je de prachtigste afbeeldingen te zien krijgt van lotusbloemen etc.Heel langzaam trok de mist op en de zon kwam voorzichtig te voorschijn. De tombe van zijn vrouw Mumtar Mahal staat binnen in het midden en van de keizer Sha Jahan staat links en dat is de enige plaats in het hele complex wat niet a-symetrisch is, de rest is compleet symetrisch gebouwd.Voordat je de Taj binnengaat ,moet je je schoenen uit doen of beschermhoesjes om. wij de3den het laatste en de gids vertelde ,dat dat een extra service was, want zo poetsten wij meteen de marmeren vloer. Ook is het handig om met oude versleten schoenen te komen, want er worden zoveel beter schoenen uitgetrokken bij de ingang ,dat je zo nieuwe schoenen mee kon nemem, maar je moet dan wel opletten, dat je de eigenaar daarvan niet tegen het lijf loopt.Omdat de zon steeds sterker werdzag je dat gedeelte

• 20 Februari 2014 - 21:55

Bert:

Goede kleermakers daar. Jullie zien er prachtig uit en ik neem aan Peter ook in een Ghandi pak. Alleen van het lezen van het reisverslag word ik al moe. Blij dat jullie genieten daar.