Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

Jaipur

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

24 Februari 2014 | India, Jaipur

Jaipur: Amber-fort en City-Palace zaterdag 22-02-2014
Vanmorgen staat de gids om 1/2 negen op de stoep om naar het Amber-fort te gaanHet fort ligt op ca. 12 km. van Jaipur. Jaipur heeft bijna 4 miljoen inwoners. vanafeen plek bij het fort ,werden we met een jeep naar biven gebracht.Eerst hadden we ,bij het bespreken van de reis, ervoor gekozen ,om dit per olifant te doen.Maar in de krant hedden we gelezen ,dat dit erg slechtis voor de rug van de olifant. hij is wel sterk,maar zijn rug kan niet zoveel druk verdragen. volgens Arun ,de gids ,klopt dit niet en maakt het voor het dier niets uit.We hebben het toch maar niet geriskeerd.Het fort bestaat uit 2 delen.Een gedeelte is bestemd voor het leger en het andere gedeelte is voor de koninklijke familie.Het geheel is omringd door muren,lijkend op de chinese muur.Je kunt er alleen niet overheen lopen. gids Arun heeft een witte kuif ,is een beetje en macho-figuur,zeker als je hem ziet lopen.Hij vertelt veel,maar hij geeft je ook de tijd om zelf even rustig rond te kijken en fot's te maken. ! gedeelte van het fort is practig beschilderd en weer een ander gedelte is orachtig ingelegd met stukjes glas.Dit was gedaan om het fort te kunnen verlichten met zonlicht,omdat dat gereflecteerd werd in de ruimtes.Theo heeft hier een paar trucage-foto's mee gemaakt.Het glas was geimporteerd uit Belgie, toen nog een deel van Nederland.Ook lagen er prachtige tuinen en vijvers bij het fort.Voordat we weer met de jeep naar beneden gingen ,gaf Arun aan ,dat we de chauffeur een fooi moesten geven.We hadden echter niet veel kleingeld meer en de chauffeur vind de 20 roepi,die hij kreeg een belediging en gaf het weer terug.Arun vroeg ,wat wij gegeven haden en gaf toen aan ,dat het minstens 50 roepi had moeten zijn,omdat minder geen waarde had.Wij vonden dat hij,Arun, dat dan wel eens aan had mogen geven. Daarna gingen we het Astrologisch Observatorium. Dit is gebouwd door Maharadja Sawai Singh een soort einstein in zijn tijd.Hij liet op 5 plaatsen in india een dergelijk observatotium bouwen. In Jaipur ligthet grootste en best bewaarde observatorium van india en was gereed in 1728. Het is erg indrukwekkend,dat men in die tijd dit al kon.Na het fort gingen naar een handicraft and textile-printing factory.Hier knoopt men tapijten en worden stoffen met blockprints bedrukt.Net als bij een weefgetouw er eerst draden gespannen en daarna wordt er metd e hand en uit het hoofd razendsnel geknoopt.De draad zit op een lange spoel en bestaat niet zoals bij ons uit korte draadjes.Er worden werkelijk prachtige tapijten gemaakt. Ieder heeft zijn eigen patroon en doet dit zijn hele leven.Daarna zgen we hoe stof met de hand werd bedrukt .Met blokken teakhout ,waar een afbeelding op staat van bijv een olifant,wordt er een 1e afdruk gemaakt ,waarna met een ander blok het volgende gedeelte erbij/erin gedrukt word en zo wordt dit wel 5 of 6 keer gedaan . zo ontstaat er een volledig motief ,waar vaak hele grote lappen stof mee bedrukt worden.Automatisch word je daarna, het verkoopgedeelte ingeloodst.Ze laten je dan mooie tapijten van gewone wol,kameelhaar en van zijde zien.met een glad verkooppraatje erbij. Daarna ga je naar de stoffenkant.Daar volgt hetzelfde ritueel met verkooppraatjes en aanbiedingen.We hebben een mooi tafellaken met bijpassende servetten gekocht met een olifantmotief. Theo heeft zich 2 overhemden laten aanmeten. ze worden vanavond om een uur of 8 in het hotel bezorgd.Zo nu zijn we wel aan een lunch toe.Arun bracht ons naar een prima restaurant ,waar we heerlijk hebben gegeten: kip op zij Afghaans met rijst en rauwe groenten en en groen sausje (erg spicy).
Aansluitend zijn we naar het City-palace gegaan.Dit paleis kun je huren als je wilt bijv. als je gaat trouwen.Maar dan moet je voor Indiase begrippen wel goed in je slappe was zitten ,want de huur alleen al kost je ruim 2 1/2 miljoen roepi. De aankleding komt op ca. 3 1/2 miljoen roepi en dan heb je het nog niet over de kosten voor eten,drinken ende muziek.Toen wij er waren ,brachten ze alles in gereedheid voor een bruiloft ,die er 's avonds na de sluiting voor het publiek,zou plaatsvinden.Het eerste gdeelte van het paleis is ingericht als museum en voorzien van prachtige zetels met zilver en goud,prachtige kroonluchters. Ook zagen we de kleding van de Maharadja met prachtige borduursels van goud en zilver en met een gewicht van 9 tot 22 kilo.Er waren ook mantels en broeken van een zeer dikke Maharadja te zien. Bij een afbellding van die man zaten er op de voorkant van zijn 4 knopen en Theo maakte hier een opmerking over. zo van: een startknop/stopknop en een slow en fastknop. Wij lachten ons een bult ,maar de gids vertrouwde het kennlijk niet en kwam direct op ons af en vroeg waar wij het over hadden. Hij bleek een beetje achterdochtig en dat bleef hijde hele verdere dag.

• 25 Februari 2014 - 08:37

Marga:

Pffff daar bij dat fort heb ik op zo'n olifant gezeten.
    Mooi op hol geslagen met ons erop en drijver die ons in volle vaart zag vertrekken.
    Nachtmerrie want dan is zo'n ding hoog.
    Heeft 2 uur geduurt voordat we op die brede hoge muur lang het fort konden springen.
    Nog een 1 uurtje voordat we gevonden werden.
    Dus hopelijk is het bij jullie een minder traumatische ervaring.
    Groetjes en geniet Marga, Martin en tante Ida