Jaipur Paleis der Winden - Reisverslag uit Jaipur, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu Jaipur Paleis der Winden - Reisverslag uit Jaipur, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

Jaipur Paleis der Winden

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

25 Februari 2014 | India, Jaipur

Jaipur: Paleis der Winden en Bioscoop 23-02-2014.
Vanmorgen konden we een keer lekker uitslapen en gingen we pas om 9.00 uur ontbijten.Beneden in de lobbyheeft theo laten vragen 0f het bedrijf ,dat zijn overhemdenheeft gemmakt ,open zou zijn die dag en dat is dus het gevalvanf 10 uur.Peter heeft weer verslagen zitten typen en ik heb de volgende zitten schrijven.Als lunch hebben we maar eens taart gegeten.Vanmorgen kwamen er hhel veel mensen voorbij ons hotel gelopen.net voorbij ons hotel kregen de meesten wat te drinken en te eten en de bekertjes en servetjes werden gewoon op straat gegooid. Om 2 uur kwam arun , onze gids en we vroegen hem, waarom al die mensen 1 richting opliepen. Hij vertelde ons, dat al die mensen naar de tempel gingen om te bidden om een gunst van de goden.We zijn eerst even naar het textielbedrijf van theo zijn overhemden gereden. theo moest eerst even het overhemd aantrekken,zodat ze zelf konden zien wat eraan mankeerde en ze zagen ook dat het niet klopte. Ze zouden een nieuwe maken en 's avonds in het hotel afleveren.Na dit intermezzo zijn we naar Galta gegaan. Dit is bekend als de Apentempel.Bij en in de tempel , die is gewijd aan de zonnegod leven voornamelijk veel rhesusapen. Er zijn hier veel baden/bronnen voor het baden. De mannen en vrouwen baden gescheiden.en jonge knaapjes worden hier opgeleid tot monnik. Het zag er allemaal nogal vervallen uit.Daarvandaan gingen we terug naar Jaipur, naar de Pink-city. We kwamenbij het Paleis der Winden,wat geen echt paleis is ,maar een facade.De voorkant bestaat uit honderden kleine raampjes, waar de haremdames ongezien naar buiten kunnen kijken zonder zelf gezien en bekeken kunnen worden,wanner de optochten door de stad trokken. Vanaf hier liepen we door de marktstraat met zijn vele winkeltjes, waar van alles verkocht werd, van metalen ketels, die niet per stuk ,maar per kilo verkocht worden , handnaaimachines en safes,aardewerk potten in alle soorten en maten. Kleding en vooral trouwkleding,want het is het trouwseizoen en natuurlijk allerlei etenswaren,waar wij ons maar beter niet aan kunnen wagen, want het is veel te spicy volgens onze gids.Toen kwamen we bij de hoofdpoort van het paleis,die alleen bij hele officiele gelegenheden bebruikt werd en dan alleeen nog maar doorde koninklijke gasten. Bij een kruispunt gingen we bij een Krishna tempel de trappen op om zodoende een mooi uitzicht te hebben over de stad en vooral het verkeer. Langzaam zijn we weer teruggelopen naar de bus om ons naar de bioscoop te laten brengen . We gaan daar naar de film "Gunday"kijken , een echte bollywoodfilm. De bioscoop heet Raj Mandir en is echt heel bekend in india.Rakish zette ons daar om 6 uur af ,maar de film zou pas om half 7 beginnen.Vnabinnen ziet het er prachtig uitmet veel zachte kleuren en sculpturen. Om dat het nog vroeg was konden we in de hal 4 zitplaatsen vinden.We werden van alle kanten bekeken en zelfs op de foto gezetGelukkig kwamen er nog meer westerlingen,zodat we niet meer zo erg opvielen.Er komen niet alleen volwassenen ,maar ook veel kinderen en zelfs hele kleine ,van amper 4 jaar naar de film.Gelukkig hadden we zitplaatsen aan een gangpad,zodat we als we het zat zouden zijn, een beetje ongemerkt zouden kunnen vertrekken.De film ging over 2 jongentjes, vermoedelijk zwervertjes,die in een vluchtelingenkamp terecht kwamen en als kindsoldaten geworven werden,alleen ,ze gingen voor twee soldaten op het dievenpad om wapens te jatten.1 van die soldaten ,wilde 1 van de jongens misbruiken ,wat door de andere knaap werd voorkomen door die soldaat dood te schieten met een gejat pistool.Daarna ontwikkelden de jongens zich tot echte handelaren en macho's en volgden er een paar hilarische momenten ,maar ook veel geweld met vechten en schieten, waarop we besloten om de film te laten voor wat die was.Ook het geluid was oorverdovend,zodat Peter zinder zijn gehoorapparaten letterlijk alles kon horen.We wisten waar de bus zou staan en gingen naar het hotel terug .Na het diner hebben we op onze kamer nog wat gedronken en zijn daarna bijtijds naar bed gegaan ,omdat ons morgen nog een lange rit van ca 6 uur te wachten staat.