India ontdekken - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu India ontdekken - Reisverslag uit Benares, India van Wilhen Peth - WaarBenJij.nu

India ontdekken

Door: wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilhen Peth

13 Februari 2014 | India, Benares

Zondag 09-02. Varanassi
Even voor de duidelijkheid, hier in Varanassi is een zeer slechte internetverbinding, dus de verslagen komen wat later dan gepland.

We werden om 7.00 wakker gebeld, zodat we om 8.00 uur konden ontbijten. Onze gids Shiwa kwam ons om 9.00 uur ophalen voor een rondrit door Delhi. Eerst gingen we naar de Jama Masjid moskee.. Het is de grootste van India, die plaats kan bieden aan 20.000 gelovigen. Deze moskee is in de openlucht. Wij , dames, kregen een soort bloemetjesjurk over onze kleren aan en moesten onze schioenen uit doen en in bewaring geven. We liepen op onze blote voeten. Waar de de niet scheen , was het behoorlijk koud aan de voetjes.In de galerijen lagen matten.Als het regent tijdens de dienst, wordt je toch behoorlijk nat, waant onder de overdekte galerijen , kunnen niet zoveel mensen. Daarna gingen we naar de Gandhi Smriti , waar Ghandi woonde en ook is gecremeerd, toen hij in 1948 door zijn eigen lijfwacht werd vermoord.Uit respect moest je ook je schoenen uit doen.Het was er uitermate stilen ook indrukwekkend, terwijl er toch een groot aantal mensen waren.Vandaar gingen we op pad naar Chandni Chowk. Hier gingen we per riksja door kleine , drukke straatjes. Je weet niet wat je ziet.Ann de ene kant staanze in kleinen onderkomens kippin te slachten en ernaast verkopen ze T-shirts en aan de overkant hangen aan haken, zoals vroeger bij de slager, halve koeien, die ze allemaal verkopen.En boven je hoofd hangt echt een wirwar aan elektriciteitsdraden.opeens hing er aan de achterkant van onze riksja , een jongentje, die zo een poos klandestien , meereed.Het weggetje was ook vol met gaten en kuilen en je moest goed opletten, dat je je hoofd niet stootte aan het dakje van de riksja boven je hoofd.Tussen de middag wist Shiwa een restaurantvoor onze lunch.Hij sprak af , dat we voor 1/2 2 klaar moesten zijn met onze lunch,alleen ging dat niet werken, want ze de bediening was zeer laks.Toen hij ons weer op kwam halen , hadden we nog niets gehad.Het restaurant lag boven een Mcdonalds en de dingen , die hennie besteld had kwamen overduidelijk daar vandaan, gezien de frietjes , die erbij zaten. Bovendien was het vlees koud.Van het eten van Theo en Peter waren de groentes niet gaar en het vlees niet echt lekker.Alleen ik ( Wilma ) heeft lekker gegeten,nl een kaas shaslik met rijst en currysaus.Hierna gingen we naar de Salaam Balaak Trust. Hier worden kinderen, van 6 tot 18 jaar opgevangen, die om diverse redenen van huis zijn weggelopen.Hier krijgen ze te eten en scholing en wordenze voorbereid op de maatschappij.Wij werden daar lopend heengebracht door verschillende smalle straatjesen steegjes.voor de ingang zat een ijzeren hek, die op slot zat om te voorkomen ,dat ze weer weg zouden lopen.Er waren 49 jongens in huis.De jonge man , die ons rondleidde, heette Noor( spreek uit als Noer)Hij was hier ook eerst opgevangen, toen hij van huis was gelopen.Met 11 jaar moest hij van school van zijn vader omte gaan werken.Hij was ook door zijn vader en oudere broer steeds in elkaar geslagen. Via een lange treireis vanuit het oosten, was hij in Delhi belandt.Hij is nu 22 jaaren studeert commerciele economie.Dit vertelde hij in het kantoor .Maar eerst gingen we naar de kinderen. Ze moesten in rijen gaan zitten op de grond.Zo koden we zakjes, die thuis al genaaid en gevuld hadden met een schriftje en een pen, uitdelen.Hun ogen straalden, omdat ze iets kregen.Helaas was er niet voor iedereen wat. We hadden gelukkig nogwat pennen over, die konden we ook nog uitdelen.Nadat we afscheid hadden genomen van de jongens,bracht Noor ons via vele steegjes weer naar de auto. Toen stelde Shiwa vooromnaar een winkel te gaan om evt. wat te shoppen voor soeveniers,maar we zagen daar niets wat we echt leuk vonden.Omdat we tijd over haddengingen we naar het Crafts museum. Dat is op zondag gratis.We zagen hier hele mooie dingen, die daar ter plekke werden gemaakt.Schilderijen en voorwerpen van riet of gras.Ook was er een dansgroep in een openlucht theater. Daarna gingen we terug naar het hotel.Aan de achterzijde van ons hotel ,is een klein winkelcentrum. je kunt er vanaf de gang van ons hotel zo opkijken.Hier heeft Hennie nwat gekocht en Theo en Peterkochten een biertje.Ondertussen was het dinertime geworden. We zijn op de 1e etage gaan eten.Er was een heerlijk buffet en een dito toetjes buffet.

• 13 Februari 2014 - 17:03

Peter:

zo te lezen is vervelen er niet bij. leuk om te lezen dat de kinderen zo blij zijn met dingen die hier zo heel gewoon zijn. hoop dat het eten beter wordt en blijft. geniet er van.

• 13 Februari 2014 - 17:08

Peter:

oh nog even een update wat de OS de russen worden al aardig gestoord van ORANJE op het podium. de teller staat op 12 medailles vier goud drie zilver en vijf brons. elke schaats dag op het podium en ze zijn nog niet klaar

• 14 Februari 2014 - 08:57

Marga Van Der Flier:

dag luitjes, fijn dat jullie het leuk hebben.
    Ma doet jullie de groeten en vraagt steeds of ik al wat gehoord heb.
    Ik ga haar dit dan ook voorlezen.
    Groetjes,
    Marga en Martin en tante Ida